Movienight

Igår bestämde jag och Micke oss för att bara ha en klassisk movienight. Vi var båda två lite sega och slitna efter fredagen. Vi tänkte först gå på bio men det var ingen film som kändes så där wow och vi kände oss  lite sunkiga och ville mest ligga på soffan :) Så stegen fick bära iväg till Hemmakväll för att hyra film och köpa godis :)

Det var längesen vi hade en sån där äkta filmkväll så det kändes perfekt :)

Det blev tre filmer.

Först den här.

En tysk film om tiden och strömningarna som ledde fram till Baader-Meinhofs Röda Arme.
Focuserade väldigt mycket på relationerna mellan människorna och inte bara det politiska.
En mycket bra film med duktiga skådisar. Jag gillade den. Jag ger den 6/10.

Sen blev det den här.

En fighting film om en trasig familj(två bröder och en far) Försoning med det förlutna och vägen till en stor MMA gala.
Helt okej film. Jag och Micke älskar ju MMA, UFC och Thaiboxning och sånt.
Men väldigt klyschig, och det tycker jag den föll på. Man försöker utveckla karaktärerna men går aldrig in på djupet riktigt, vilket är synd. Man väntar även med att nysta upp deras relationer och förflytna till upplösningen på slutet och det är synd. Det hade varit mer intressant att få veta redan på vägen vilka demoner från det förlutna som format dem.
Jag ger den 4/10.

Den sista filmen vi såg var den här svenska filmen:


Jag måste erkänna att jag brukar vara väldigt skeptisk och fördomsfull mot svensk film.
För mig är svenskfilm bara massa urtråkiga polisfilmer i form av Beck och Wallander...det värsta jag vet i filmväg typ.

Men jag hade läst en del om denna film och var väldigt nyfiken på den. Likaså Micke.
Och jag blev inte besviken!
För det första var den otroligt vackert filmad, ja sånt är viktigt för mig, bildspråket i filmen!
Sen var det bra skådisar.
Men bäst av allt var stämningen i filmen. Obehaglig och krypande, man  bara väntade på en annalkande katastrof runt hörnet. Nåt otäckt som skulle bryta ut.
Små gester som antyde stora saker.
Utan att nåt egentligen riktigt hände.
Hmmm svårt att beskriva, men i alla fall en jättebra film som verkligen rekommenderas.
Jag ger den 7/10 och då är det en stark sjua, vacklar till och med mot en åtta, men den hamnar nog på sju.

En mycket lyckad lördagskväll!

Lite kvalitétstid med min älskling :)

Kommentarer
Postat av: Patrik

Hej Åsa!

Tack så mycket! :)

Grattis i efterskott till giftermålet.

Ja, jag håller med: man måste jobba på att få bort tabu-stämpeln om folk ska våga söka hjälp och prata om det.



Mvh

Patrik

2012-06-17 @ 18:11:24
URL: http://ostpackare.bloggplatsen.se
Postat av: Evelina

Hej!
Kom igen! Blogga meeeer!
Du är en av få jag vet med privatblogg
men den ENDA som är underhållande och läsvärd!=)

2012-07-10 @ 11:23:31
URL: http://evvs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0